Vaihdoin autoani. Tällä kertaa
automaattivaihteiseen. Se oli kuin unelma.
Sitten se sairastui. Ajoin juuri
moottoritiellä, kun autosta lähti tehot. Vaikka kuinka painoi kaasua, ei mitään
tapahtunut, aivan kuin vaihde olisi hypännyt päältä. Onneksi siinä oli takuu.
-
Autossani on jotain vikaa, aivan kuin vaihde
putoaisi päältä.
Huoltopuolella työn
vastaanottotiskillä mieshenkilön naamasta näkyi, kuinka olin tapaus taas yksi
tällainen. Sellainen, joka ei ymmärrä autonsa päälle ja joka kertoo vioista,
joita ei ole olemassakaan. Joiden mielenterveyttä joudutaan hoitamaan antamalla
autolle kahden päivän ajan valohoitoa, asiakas on tyytyväinen, kun on saanut
huomiota. Oletettavasi olen ajanut sitä jalka jarrulla, käsijarru päällä, niin,
miten vain nainen voi älyttömästi autoaan ajaa.
Auto toimi huollon jälkeen viikon.
Takaisin tiskille, sama selitys. Auto hyytyy moottoritiellä, kuin siinä ei
olisi tehoja, selitän samalle huoltotiskin takana seisovalle. Tämä huokaisee
luovutuksen merkiksi. Ajetaan halliin ja katsotaan, mikä on vikana. Tällä
kertaa en saa sijaisautoa, vaan odotan kiltisti pahaa kahvia juoden.
Kolmannella kerralla
kärsivällisyyteni alkaa olla lopuillaan. Huomaan ääneni nousevan kimeäksi kun
vaadin heitä laittamaan auton kuntoon. Mikään ei ole muuttunut, vika on ja
pysyy. Huoltotiskin toisella puolella seisova koettaa selittää, että kaikki
mahdollinen on vaihdettu ja tutkittu. Jos ruvetaan vaihtamaan lisää osia, se
tulee kalliiksi. En korvaani lotkauta, tulkoon vaan, autossa on takuu ja
minulla on oikeus vaatia, että se toimii. Alistunut huokaus, selvä se, mutta
miehen kasvoilta näkee, että huoltopäälliköltä tulee haukut, ei saa luvata
asiakkaalle kalliita huoltoja. Kun vika on vain korvien välissä.
Neljännen kerran jälkeen vika ei
uusiutunut. Pysyvää oli auton toimivuuden lisäksi se leima, jonka sain.
Keksimäni vika oli tullut maahantuojalle ja autoliikkeelle kalliiksi.
Kolmen viikon päästä puhelin soi.
-
huollon työnvastaanotosta täällä päivää, en kai
soita sopimattomasti
-
päivää, vastaan kylmäkiskoisesti, mitä asiaa
-
no kun tuota, sitä vain, että tuliko se autonne
kuntoon viimeisen kerran jälkeen?
-
Toistaiseksi on toiminut, vastaan yhä
varautuneesti, kuinka niin?
-
no kun meillä tässä viime viikolla tuli uusi
asiakas, jonka samanlaisessa autossa on ihan vastaava vika, aikaa säästääksemme
halusimme vain tietää, minkä huoltokerran jälkeen se
vika poistui.
No oliks se sitten mies se seuraava asiakas?
VastaaPoistaKyllä oli...
VastaaPoista